Αποσύρεται το βιβλίο της ΣΤ' Δημοτικού


Η απόσυρση του βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού φερόταν έως αργά χθες το βράδυ ο πιθανότερος επίλογος ενός μακρόσυρτου σίριαλ, που έφερε να πρωταγωνιστούν στο ίδιο σκηνικό πολέμου, πολιτικοί, επιστήμονες, κοινή γνώμη, και κατά πολλούς ήταν η αιτία «εξοστρακισμού» από τη Βουλή της κ. Μαριέττας Γιαννάκου. Ο νέος υπουργός Παιδείας Ευριπίδης Στυλιανίδης αναμένεται άμεσα να ανακοινώσει την αντικατάσταση του σχολικού εγχειριδίου καθώς οι επ' αυτού εισηγήσεις πυκνώνουν, έχοντας ως επίκεντρο την εξομάλυνση της όλης κατάστασης το ταχύτερον δυνατόν, με μια λύση που θα αφήνει ελάχιστα περιθώρια όξυνσης... Μόλις χθες, και μετά το σχετικό αίτημα του κ. Στυλιανίδη, το αρμόδιο τμήμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου συνεδρίασε και απεφάνθη ότι στο «νέο» σχολικό εγχειρίδιο δεν έχουν διορθωθεί από τη συγγραφική ομάδα βασικές παρατηρήσεις της Ακαδημίας Αθηνών, δίνοντας ένα ισχυρότατο επιχείρημα για την απόσυρση του βιβλίου. Ηδη, δάσκαλοι της ΣΤ΄ Δημοτικού διδάσκουν με δική τους πρωτοβουλία το αμέσως προηγούμενο βιβλίο, το οποίο έχει δοκιμασθεί στα σχολεία επί 17 χρόνια, προτού αντικατασταθεί από το επίμαχο. «Είναι πολύ πιθανή η απόσυρση του βιβλίου διότι υπάρχουν έντονες αντιδράσεις», τόνισε ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, Θάνος Βερέμης, αποτυπώνοντας το κλίμα που έχει διαμορφωθεί. Θέμα ημερών, αν όχι... ωρών, θεωρείται η απόσυρση του επίμαχου βιβλίου της Ιστορίας ΣΤ΄ Δημοτικού. Το πολύμηνο -ιστορικοπολιτικό και εκπαιδευτικό- θρίλερ που κράτησε επί σχεδόν ένα εξάμηνο βαίνει προς το τέλος του, καθώς όλοι αναμένουν τη λύση από τον νέο υπουργό Παιδείας κ. Ευρυπίδη Στυλιανίδη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι χθες το τμήμα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου συνεδρίασε επί σχεδόν έξι ώρες ώστε να δώσει απάντηση σε δύο ερωτήματα που έθεσε ο νέος υπουργός Παιδείας κ. Eυριπίδης Στυλιανίδης:

- Κατά πόσον έγιναν οι διορθώσεις με βάση τις παρατηρήσεις της Ακαδημίας Αθηνών;

- Είναι κατάλληλο το νέο βιβλίο για τα σχολεία; Ποια η τελική σας αξιολόγηση;

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ανέφερε ότι ένα μεγάλο μέρος των παρατηρήσεων έγινε, αλλά μερικές απ’ όσες δεν έγιναν κρίνονται σημαντικές. Για το δεύτερο ερώτημα, δεν απάντησε ευθέως, θεωρώντας ότι ένα βιβλίο πρέπει να αξιολογηθεί και στη σχολική πράξη. Το κλίμα υπέρ της απόσυρσης αποτύπωσε ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας κ. Θάνος Βερέμης, ο οποίος τόνισε στην «Κ» ότι «οι αντιδράσεις για απόσυρση είναι έντονες», παρατηρώντας ότι «η συζήτηση για το βιβλίο γίνεται σε λάθος βάση». Ειδικότερα, ο κ. Στυλιανίδης θα ανακοινώσει εντός της εβδομάδας την τελική του απόφαση για την απόσυρση του σχολικού βιβλίου, που γράφηκε από συγγραφική ομάδα με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΑΠΘ κ. Μαρία Ρεπούση, καθώς οι πιέσεις εντείνονται σε δύο επίπεδα. Τόσο από την πλευρά εκείνων που αντιδρούν στο βιβλίο και ζητούν την απόσυρσή του, όσο και από εκείνους που ζητούν μια ξεκάθαρη, οριστική λύση στο θέμα. Είναι ενδεικτικό ότι για το μάθημα της Ιστορίας Στ΄ Δημοτικού σε κάποια σχολεία χρησιμοποιείται το προηγούμενο σχολικό εγχειρίδιο. «Είναι πολύ πιθανή η απόσυρση διότι υπάρχουν έντονες αντιδράσεις για το βιβλίο» ανέφερε ο κ. Βερέμης στην «Κ». «Νομίζω βέβαια ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τη νέα, μετά και τις διορθώσεις, εκδοχή του βιβλίου, η οποία θα αξιολογηθεί στην πράξη. Πιστεύω ότι το σημαντικό ζήτημα είναι πως το μεγαλύτερο μέρος των αντιδράσεων αγγίζει τα στερεότυπα με τα οποία είναι εθισμένοι οι νεοέλληνες και όχι την ουσία των προβλημάτων του βιβλίου» συμπλήρωσε. Με ενδιαφέρον, άλλωστε, αναμένεται η επιχειρηματολογία, η οποία θα χρησιμοποιηθεί από τη νέα ηγεσία του υπουργείου για την απόσυρση του βιβλίου. Και αυτό διότι ο πρωθυπουργός κ. Κώστας Καραμανλής προεκλογικά είχε αναφέρει ότι το διορθωμένο βιβλίο θα σταλεί στα σχολεία και θα αξιολογηθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα. Καταγράφονται, βέβαια, δύο ουσιαστικά επιχειρήματα:

- Το βιβλίο έχει αμφισβητηθεί έντονα και άρα δεν μπορεί να παραμείνει στα σχολεία χωρίς κραδασμούς.

- Δεν έγιναν όλες οι διορθώσεις με βάση το πόρισμα της Ακαδημίας Αθηνών.

Η επίλυση του ζητήματος της Ιστορίας θα... λύσει τα χέρια του νέου υπουργού ώστε να δρομολογηθεί η λύση σε άλλα άμεσα ζητήματα, όπως η κάλυψη των κενών θέσεων των εκπαιδευτικών.